Piaskowanie - sposób na pozbycie się osadów nazębnych i przebarwień

Źródło: http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/zeby/piaskowanie-sposob-na-pozbycie-sie-osadow-nazebnych-i-przebarwien_41586.html

Autor: Monika Majewska
Piaskowanie zębów to zabieg dentystyczny polegający na usuwaniu osadów nazębnych i nieestetycznych przebarwień za pomocą tzw. piaskarki. Piaskowanie pomaga w walce z kamieniem nazębnym, jest zabiegiem uzupełniający po skalingu. Sprawdź, kto może zdecydować się na piaskowanie zębów, jak często wykonywać zabieg i co najważniejsze - czy piaskowanie zębów jest bolesne?

Piaskowanie zębów to zabieg dentystyczny, który polega na usuwaniu płytki nazębnej, wszelkich osadów i przebarwień z powierzchni zębów za pomocą tzw. piaskarki, czyli specjalnego urządzenia, które kieruje strumień piasku dentystycznego na zęby.

Jak powstaje płytka nazębna?

Płytka nazębna to lepki osad, czasami o brązowym zabarwieniu, powstały z resztek pokarmu wymieszanych z obumarłymi komórkami błony śluzowej, drobnoustrojami i bakteriami, który zalega na powierzchni zębów. Bakterie wchodzące w skład płytki wywołują choroby dziąseł, np. zapalenia dziąseł i paradontozę oraz wytwarzają kwas, który atakuje szkliwo zębów i przyspiesza powstawanie ubytków próchnicowych. Szczoteczka do zębów nie jest w stanie wyczyścić wszystkich trudno dostępnych miejsc, w których szybko gromadzi się płytka bakteryjna, dlatego regularnie należy wykonywać piaskowanie. Piasek dentystyczny dociera do wszystkich nawet najdrobniejszych szczelin i usuwa wszystkie szkodliwe osady i przebarwienia, a tym samym minimalizuje ryzyko powstania chorób zębów i dziąseł.

Dla kogo jest przeznaczone piaskowanie zębów?

Piaskowanie zębów jest przeznaczone dla:

• palaczy,
  • osób pijących dużo kawy i herbaty,
  • osób noszących aparaty ortodontyczne,
  • posiadaczy tzw. stłoczonych zębów,
  • osób, które zdecydowały się na wybielanie zębów .

Osoby te powinny decydować się na zabieg co kilka miesięcy. Piaskowanie zębów jest zabiegiem profilaktycznym, który wykonuje się co pół roku. Regularne poddawanie zębów piaskowaniu, w celu usuwania drobnych osadów i przebarwień, sprawi, że zapobiegniemy rozwojowi bakterii, chorobom zębów i dziąseł i zachowamy estetyczny wygląd zębów.

Czy piaskowanie zębów jest zabiegiem bolesnym?

Piaskowanie zębów jest bezpieczne i bezbolesne, jednak wrażliwsi pacjenci po zabiegu mogą odczuwać dyskomfort w postaci podrażnienia dziąseł. Charakterystyczne jest także pojawienie się w ustach nieprzyjemnego, słonawego smaku piasku dentystycznego.

Jak wygląda zabieg piaskowania zębów?

Podczas zabiegu piaskarka pod ciśnieniem i z odpowiednią ilością wody rozpyla w jamie ustnej pacjenta drobny proszek. Dzięki temu z łatwością dociera do nawet najbardziej niedostępnych miejsc, takich jak bruzdy na powierzchniach zębów czy przestrzenie międzyzębowe. Następnie zużyty piasek jest odsysany z jamy ustnej przy pomocy ssaka. Cała procedura trwa około 30 minut i kosztuje ok. 170 zł. Po piaskowaniu zębów wskazane jest zastosowanie lakierowania (fluoryzacji) w celu wzmocnienia szkliwa zębowego.

Piaskowanie nie jest w stanie usunąć trwałych przebarwień, takich jak wrodzone zaburzenia rozwojowe szkliwa, przebarwienia poantybiotykowe czy początkowe plamy próchnicowe.

Zalecenia po zabiegu

Przez pierwsze 3 godziny po zabiegu pacjent powinien wstrzymać się od palenia papierosów, spożywania herbaty, kawy, wina lub innych barwiących napojów, gdyż w tym okresie zęby są podatne na przebarwienia. Po tym czasie można powrócić do normalnego trybu życia. Pacjenci powinni pamiętać jednak, że jeśli chcą jak najdłużej utrzymać efekt estetyczny, muszą zachowywać jak najlepszą higienę jamy ustnej.

Przeciwwskazania do piaskowania zębów

• alergia na sodę lub inne składniki używane podczas zabiegu,
  • stan zapalny dziąseł i jamy ustnej,
  • owrzodzenie narządów układu pokarmowego (wątroby, żołądka),
  • zaburzenia czynności płuc (astma, pylica),
  • rany i bolesność błon śluzowych jamy ustnej.
Zapraszamy na higienizację do naszej przychodni w Piotrkowie Trybunalskim!