Skaling, czyli usuwanie kamienia nazębnego

Skaling to zabieg polegający na usuwaniu kamienia nazębnego, który osadza się głównie w okolicach szyjek zębowych. Kamień nazębny powstaje pod i nad dziąsłami i stanowi środowisko dla rozwijających się bakterii. Skutkiem gromadzenia się tego twardego osadu mogą być choroby dziąseł, np. paradontoza czy próchnica. Sprawdź, na czym polega skaling, czym się różni skaling naddziąsłowy od poddziąsłowego i kiedy należy wykonać zabieg.

Skaling to zabieg polegający na usuwaniu twardych złogów nazębnych, czyli kamienia nazębnego. Są dwa rodzaje skalingu:

• skaling naddziąsłowy - polega na usunięciu kamienia nazębnego z powierzchni korony zęba. Jest to najpopularniejszy rodzaj zabiegu, który wykonuje się praktycznie u wszystkich pacjentów.
  • skaling poddziąsłowy - polega na usunięciu kamienia nazębnego, który odkłada się pod powierzchnią dziąseł.

W gabinetach dentystycznych można usunąć kamień nazębny kilkoma metodami:

• tradycyjną (wykonywaną w wyjątkowych przypadkach) - używane są skalery ręczne, np. tzw. sierpy, motyczki, dłutka i pilniczki. Jest to metoda bardzo pracochłonna i niedokładna;
  • mechaniczną - wiertła typu frez powodują odłamywanie się kamienia;
  • ultradźwiękową - podczas zabiegu używany jest skaler ultradźwiękowy;
  • dźwiękową - usuwanie osadu za pomocą fal dźwiękowych z zakresu 6-8 kHz;
  • laserową - kamień jest usuwany za pomocą skalera laserowego (jagowo-erbowego);
  • chemiczną - stomatolog nakłada 30 procentowy roztwór perhydrolu na powierzchnię zęba (nadtlenku wodoru rozpuszczonego w wodzie) i pozostawia do rozpuszczenia kamienia. Następnie wypłukuje rozpuszczone złogi wodą pod ciśnieniem.

Przyczyny powstawania kamienia nazębnego

Kamień nazębny to twardy osad o ciemnym zabarwieniu, który powstaje ze zwapniałej warstwy płytki nazębnej.

Rozwojowi kamienia nazębnego sprzyja nieodpowiednia higiena jamy ustnej, palenie papierosów i picie kawy czy herbaty.

Na kamień nazębny składają się bakterie i węglowodany, które są główną przyczyną powstawania próchnicy oraz chorób dziąseł. Kamień nazębny osadza się bowiem w okolicach szyjek zębowych oraz w trudno dostępnych miejscach, do których nie może dotrzeć szczoteczka. W związku z tym długotrwałe gromadzenie się kamienia może powodować obniżania się i odsłaniania szyjek zębowych, co z kolei może doprowadzić do stopniowego rozchwiania zębów i ich wypadania, czyli parodontozy.

Jak wygląda skaling naddziąsłowy?

Skaling naddziąsłowy to zabieg, który ma na celu oczyszczenie koron zębowych z kamienia nazębnego. Zabieg ten wykonuje się zwykle za pomocą ultradźwięków. Końcówkę skalera przykłada się do miejsc, gdzie występuje kamień. Następnie ultradźwięki uderzają wraz z wodą w cząsteczki złogów, powodując ich pęknięcia i oderwanie od trzonu zębów. Na koniec zabiegu oczyszczone zęby zostają wypolerowane, dzięki czemu ich powierzchnia jest gładka i zabezpieczona przed ponownym osadzaniem się kamienia. Koszt skalingu naddziąsłowego: ok. 90 zł za 1 łuk.

Jak wygląda skaling poddziąsłowy?

Skaling poddziąsłowy to zabieg, którego celem jest usunięcie kamienia nazębnego zalegającego w kieszonce dziąsłowej, czyli poniżej linii dziąsła, a nawet w korzeniu zęba. Zabieg ten przeprowadza się za pomocą skalerów ultradźwiękowych, a także kiretu - specjalistycznego sprzętu dentystycznego, którego odpowiednie wygięcia zapewniają dostęp do każdej szczeliny jamy ustnej. Po oczyszczeniu szyjek zębowych z kamienia nazębnego, stomatolog wykonuje polerowanie. Dzięki temu zabiegowi kamień nie będzie się szybko osadzał. W celu wzmocnienia korzenia zęba, po zabiegu można wykonać fluoryzację. Skaling poddziąsłowy w niewielkim stopniu ingeruje w tkanki zęba, w związku z tym jest całkowicie bezpieczny.

Zalecenia po zabiegu

Po zabiegu pacjent może odczuwać chwilową nadwrażliwość zębów. Można ją zlikwidować poprzez wykonanie zabiegu lakierowania, który jednocześnie zabezpieczy powierzchnie zębów przed powstawaniem próchnicy.

Czy skaling jest bolesny?

Głowice, które usuwają kamień nazębny, są zazwyczaj chłodzone wodą, w związku z tym zabieg jest praktycznie bezbolesny i dobrze znoszony przez pacjenta.

Czy skaling jest bezpiecznym zabiegiem?

Całkowite usunięcie kamienia może być przyczyną utraty zębiny, co może prowadzić do nadwrażliwości zębów i stanów zapalnych w miazdze zęba. Aby tego uniknąć, podczas skalingu należy używać skalerów ultradźwiękowych średniej lub małej mocy albo skalerów dźwiękowych z końcówkami kątowymi.

Jak często przeprowadzać skaling?

Zabieg powinno się przeprowadzać 1-2 razy w roku. W przypadku palaczy zabieg powinien być wykonywany częściej.

Przeciwwskazania do wykonania skalingu

Przeciwwskazaniem do wykonywania zabiegu przy użyciu urządzeń ultradźwiękowych jest:

• rozrusznik serca,
  • pourazowe odklejanie siatkówki oka,
  • ciąża.

W takich przypadkach skaling jest wykonywany metodą tradycyjną, tzn. przy pomocy skalerów ręcznych.

W trakcie zabiegu istnieje ryzyko wysiewu drobnoustrojów do krwioobiegu. W przypadku niektórych schorzeń, np. bakteryjnego zapalenia wsierdzia, jest to duże zagrożenie. W związku z tym przed zabiegiem poinformuj lekarza o chorobach, z którymi się zmagasz, ponieważ być może będzie konieczne zastosowanie osłony antybiotykowej.

Źródło: http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/zeby/skaling-usuwanie-kamienia-nazebnego-skaling-naddziaslowy-poddziaslowy_41585.html
Autor: Wojciech Wacyn

Zapraszamy na zabieg higienizacji do naszej przychodni w Piotrkowie Trybunalskim!